COLUMN Het geheim van de smid
Een paar jaar geleden had ik op de academie een werkles waarin we vrij konden werken aan een thema. Ik zag dat een jongen uit mijn klas consequent zijn aandacht verdeelde tussen zijn doek en het a4’tje dat hij in zijn handen had. Ik verwachtte dat hij een afbeelding gebruikte bij wijze van voorbeeld, maar halverwege de les zag ik dat het een tekst was. Toen ik er naar vroeg, nam hij uitgebreid de tijd om me uit te leggen dat het een soort ‘geheim van de smid’ was. Hij zei dat ik het best wel even mocht doorlezen. Het was een tienstappenplan naar een succesvol kunstwerk waarin nogal uiteenlopende tips als ‘de toeschouwer shockeren’ en het ‘aanspreken van de esthetische beleving van de kijker’ besloten lagen. Vol verwondering bekeek ik het blaadje waarop de hele beeldende kunst in tien stappen werd gestigmatiseerd. Met in mijn hoofd een klein lachje wenste ik de jongen succes met het concretiseren van deze gouden regels en meneer de kunstenaar gaf mij bij wijze van reactie een ‘geen probleem’ knikje. Toen ik niet veel later hoorde dat deze jongen gestopt was met de opleiding, verbaasde dit mij niet. Al moet ik eerlijk toegeven dat, toen ik laatst even niet meer wist hoe het moest, ik speelde met de gedachte om hem eens op te bellen. Of ik zijn blaadje misschien een dagje zou mogen lenen.
– Hallo, ik ben de nieuwe hoop van Nederland
Bronsvoort Blaak Architecten en de kunst van het maken
Of het nu gaat om de Refugio, een tijdelijk onderkomen dat BB bouwde aan de rand van een klein bosmeertje, een gedetailleerde planstudie op een oude industriehaven aan de rivier de Merwede, de metamorfose van een cultureel centrum of de in aanbouw zijnde mooiste Karwei van Nederland.